500 weboldal Core Web Vitals elemzése

Core Web Vitals elemzés

Nemrég még a weboldalak teljesítménymutatóitól voltak hangosak a SEO fórumok, de az utóbbi időben mintha elcsendesedtek volna ezek a hangok. Mi az oka ennek? 500 weboldal Core Web Vitals mutatóit elemeztük, hogy választ kapjunk a kérdésre.

Az elemzéshez a Google Trendsről véletlenszerűen választottunk 25 angol keresési kifejezést. A kiválasztásnál legfontosabb szempontunk volt, hogy ne legyen márkanév, és legalább 1 millió találatot mutasson rá a Google kereső. Az adatok begyűjtéséhez, feldolgozásához és vizualizációjához saját fejlesztésű szoftverünket használtuk.

A végrehajtott keresésekből csak az első 20-20 organikus találatot vizsgáltuk, tehát a fizetett hirdetéseket az elemzésből kizártuk. Az így kapott 500 linkhez a CrUX adatbázisból lekérdeztük a Core Web Vitals mutatókat, és a P75 értékeket grafikonokon ábrázoltuk.

A P75 az összes mért értékből a legrosszabb 25%-ot nem veszi figyelembe, és a fennmaradó 75%-on belül a legmagasabb értéket adja meg. A kereső rangsorolásánál is ez a P75 érték kerül felhasználásra.

Az elemzésben szándékosan benne hagytuk a kiugró értékeket, mert hiába elenyésző a számuk, ennek ellenére komoly információt hordoznak.

Az Interaction to Next Paint mutatók eloszlása

Az INP értéke ma a leginkább vitatott mutatók közé tartozik. Sokan vitatják a létjogosultságát, és bevallom én is közéjük tartozom. A mérése pontatlan, következetlen, és túl sok tényezőtől függ ahhoz, hogy a mért értékből komoly következtetést vonhassunk le. Az alábbi grafikonon persze jól látható, hogy komoly súlyt valójában nem képvisel.

A grafikonon az első pozícióknál is előfordulnak olyan értékek, amelyeket a Google Search Console már „Javításra szorul” címkével lát el. A 3. pozícióban már egy-egy kirívóan „Gyenge” érték is megjelenik. Jól látható, hogy a grafikonon nem rajzolódik ki jellemző minta, az INP mutató a rangsorolást nem igazán befolyásolja.

A Largest Contentful Paint értékek jelentősége

Az LCP mutató már több információt ad a weblap sebességére vonatkozóan. Szerintem legalább egy nagyságrenddel alkalmasabb ez a rangsorolásra, mint például az INP. Hozzá kell persze tenni, hogy az LCP esetében egy könnyen kijátszható mutatóról beszélünk. Komoly súlya azonban ennek az értéknek sincs, legalábbis az alábbi grafikon tanúsága szerint.

A piros vonal fölött már a „Gyenge” minősítést kapnak az oldalak. Ilyenekből már a legelső pozíciót megszerző lapok között is több van. A harmadik helyen lévő lapoknál már egy extrém, 9 másodperc fölötti érték is megjelenik. Nem tudom, hogy miféle birkatürelmű felhasználó várhat ennyit egy weboldal betöltésére. A rengeteg piros vonal fölötti érték egyértelművé teszi, hogy az LCP nem igazán meghatározó faktora a rangsorolásnak.

A Cumulative Layout Shift hatása

A CLS az első mutató, amelynél csekély mértékben ugyan, de látható valamiféle minta. A jobb helyezések oszlopaiban valamivel jobb értékeket találhatunk. Fontos azonban figyelembe venni, hogy a magas CLS érték kiváltó okai legtöbbször a nem megfelelően megjelenített, automatikusan beszúrt hirdetések. Innentől pedig esélyes, hogy nem önmagában a CLS, inkább az ezzel kézen fogva járó rossz felhasználó élmény hatása mutatkozik meg a grafikonon. Kevésbé finoman fogalmazva, a mindent elborító, irritáló hirdetések lábnyomait látjuk.

A 8. helytől már rémisztően magas, 0.7 fölötti értékek is megjelennek. Ezeknél a látható tartalom több, mint 70%-a csúszik el. Elég meglepő, hogy a hirdetésekkel ennyire túlzsúfolt lapok is eljutnak a találati lista első oldalára.

Az elemzésből levonható következtetések

A találati listában elfoglalt pozíciók és a Core Web Vitals mutatók között az elemzés alapján nincs komoly összefüggés. A helyzet egyértelmű. A CWV értékek hivatalosan meghatározott rangsorolási tényezők ugyan, de koránt sem képviselnek jelentős súlyt a jelenlegi algoritmusokban. A felhasználói tevékenységek mutatói gyakorlatilag minden egyéb mérőszámot elnyomnak.

A fentiek miatt a Core Web Vitals értékek optimalizálását ma egyáltalán nem érdemes prioritással kezelni. Fontosak ezek is, de jelenleg csak valahol a SEO ellenőrzőlisták végén van létjogosultságuk.

Ha javítani szeretnéd a weboldalad helyezését, akkor 2024-ben ne a Core Web Vitals mutatók optimalizálásába fektesd a munkád! Ha minden mással készen vagy, akkor és csak akkor foglalkozz ezekkel!

További információ:

Legújabb cikkeink