Hirdetésblokkolók?

Hirdetésblokkolók

Ha weblapot üzemeltetsz, akkor előbb-utóbb belefutsz a hirdetésblokkoló-problémába. Nagyon sok webmester küzd velük, de nagyon sok felhasználó rajong a szolgáltatásaikért. Mára a felhasználók közel 25%-a használ ilyet, de jó ez bárkinek is?

A reklámblokkolók vezetik a Chrome, a Firefox és az Edge kiegészítőket kínáló webáruházainak letöltési listáit. A népszerűségük töretlenül nő, pedig a web egészére nézve a legkárosabb böngésző-bővítményekről van szó.

Most nyilván sokan gondoljátok, hogy hazabeszélek. Ebben részben igazatok is van, hiszen én is hirdetések megjelenítéseiből élek. Viszont, tévedés azt hinni, hogy a hirdetésblokkolók csak a hirdetés-megjelenítőknek okoznak hosszú távon komoly problémát.

Mennyien használnak hirdetésblokkolót?

A saját weblapjainkon végeztünk egy tesztet, amelyben Google Analytics 4 eseményeken keresztül követtük, hogy a látogatóinknál megjelentek-e a hirdetések. A mérés nem okozott meglepetést.

Az egy hétig futó tesztben, 2 milliós mintában jóval 20% fölött volt az adblockerek miatt hirdetés nélkül megjelent oldalak aránya. A földrajzi különbségek jelentősek, eredményeket komolyan befolyásolta, hogy a látogatók mely országokból, kontinensekről érkeztek. Az Egyesült Államokban például 30% fölötti volt a hirdetésblokkolót használó látogatók aránya. Ez nagyon magas szám.

Hirdetésblokkolók aránya 2024-ben

Ha ismerősöket kérdezek, hogy használnak-e reklámblokkolót, akkor sokan és egyre többen válaszolnak igennel a kérdésre. A legtöbben a túlzott mennyiségű, és egyre erőszakosabb hirdetéseket jelölik meg fő okként. Ebben pedig vitathatatlanul igazuk van.

Kiknek és hol okoznak kárt a reklámblokkolók?

A hirdetésblokkolók nem csak a weblapokon hirdetést megjelenítő tartalomgyártóknak okoznak gondot. A helyzet ennél sokkal bonyolultabb, hiszen a web egy egyensúlyi helyzetre törekvő, bonyolult ökoszisztémaként működik.

Szedjük pontokba, hogy kikre és milyen módon hat a hirdetésblokkolók térnyerése.

  1. A tartalomkészítők, weblapgazdák esetén egyértelmű a dolog. Nem jelennek meg hirdetések, így csökken a weblap fenntartására és a megélhetésre fordítható bevételük.
  2. A látogatóknak, hiszen egyre több weblap áll át előfizetéses modellre. A folyamatosan csökkenő hirdetési bevételek miatt sok weboldal nem képes ezekből fedezni a fenntartási költségeit. Ahol működik az előfizetéses modell, ott ebbe az irányba nyitnak.
  3. A csökkenő bevételek miatt bezáró, megszűnő weblapok és a hirdetésblokkolók közötti összefüggés is egyértelmű. Egy weblapot általában a kritikus határt elérő bevételcsökkenés után zárnak be, és ebben az a 20-30%, hirdetésblokkolók által okozott kiesés már jelentős tétel.

A fentiek alapján talán könnyen belátható, hogy a reklámblokkolók maximum a felhasználóiknak adnak látszólagos, pillanatnyi előnyöket. Hosszú távon mindenki, a felhasználókat is beleértve veszít.

Az Internet egészére nézve a bezáró, megszűnő weboldalak, és az ezzel sokszor véglegesen törlődő tartalmak a legnagyobb veszteségek.

Gondolkozz!

Mit lehet tenni a hirdetésblokkolók ellen?

Elsőként fontos tisztázni, hogy a kiváltó okok megszüntetése nélkül bármilyen szabályozás vagy tiltás értelmetlen volna. A kiváltó okok megszüntetésével vagy legalább mérséklésével viszont magától is helyreállhatna egy egészséges egyensúly.

Vegyük sorra, mit tehetünk mi tartalomkészítők a hirdetésblokkolók, illetve az általuk okozott problémák ellen.

  1. A weboldalakon észszerű határok közé kell szorítani a megjelenített hirdetések számát. A hirdetések számának növelése amúgy is csak egy pontig hat pozitívan a bevételekre. Ha 3 hirdetés helyett mondjuk 9 hirdetés jelenítünk meg, akkor az átlagosan 5-7%-kal növeli a bevételt, de látogatókat a háromszoros mennyiség már jogosan irritálja.
  2. Csökkenteni kell a weblapon megjelenő hirdetések erősen túlzó erőforrás-felhasználását. Egy átlagos, hirdetéseket megjelenítő weblapon ma az adatforgalom, a memória- és a processzorhasználat 90%-át a hirdetések letöltése és megjelenítése generálja. Erre persze kevés befolyásunk van.
  3. A látogatók nagy része nincs tisztában azzal, hogy a weboldalak készítésének és fenntartásának komoly költségei vannak. Tájékoztatni, edukálni kell a látogatóinkat. Ha megértik, hogy egy hirdetésblokkoló pont úgy hat a weboldalra, ahogy a kisboltból fizetés nélkül elhozott alma, akkor biztosan átgondolják az adblockerek használatát.
  4. Alternatív választási lehetőségeket kell kínálni a felhasználóknak. Ha valakit nagyon zavarnak az elfogadható mennyiségű hirdetések is, akkor lehetővé kell tenni, hogy havi vagy éves előfizetési díjjal is támogassa a kedvelt weboldalát.

Néhány pontra nincs ráhatásunk, mert a hirdetési piacot uraló cégek adják a hirdetőkódokat, és ők alakítják ki a szabályokat is. A rendszerben viszonteladóként jelen lévő szereplők (pl. Ezoic) már rég elfogadhatatlan szintre emelték a weblapokon megjelenő hirdetések számát. A saját profitjuk gyors növelése érdekében az egész hirdetési piacot rombolták, és nagyban hozzájárultak a hirdetésblokkolók elterjedéséhez. Ártottak a hirdetőknek, a hirdetésmegjelenítőknek és a látogatóknak is.

Mindennél fontosabb, hogy a látogatókat partnernek tekintsétek. Hiszen a tartalomgyártóknak és a látogatóknak ugyanúgy stabilan működő, minőségi tartalmat kínáló weblapokra van szükségük.

Legújabb cikkeink