Van még haszna az AMP-nek?

AMP

Néhány éve az AMP a mobilbarát weboldalaknál szinte alapkövetelménnyé vált. Rengeteg oldal komoly nehézségek árán állt át erre a technológiára. Mint oly sok dolognak, idővel ennek is elhalványult a ragyogása. Van még egyáltalán jelentősége ennek a technológiának 2024-ben? Előrefutok, nem sok.

A személyes véleményem szerint az AMP egy zsákutca, amelynek a mérhető haszna mára elenyészővé vált. Nagyon sok kezdeti ígéret nem valósult meg, és nagyon sok dolog ment el rossz irányba az évek során.

Rossz az AMP?

Az AMP alapvető célkitűzése még rendben volt, a tonnányi gyenge Javascripttel teletűzdelt weblapokkal valóban nehezen birkóztak meg a mobiltelefonok akkori processzorai. A gond nem is a hangzatos célkitűzésekben, inkább a megvalósításban volt.

Az AMP már-már érthetetlenül bugyuta alapokra épül. Hiszen egy AMP lap az átlagos lapok javascriptjeinek sokszorosát tölti be és futtatja ahhoz, hogy az AMP forráskódból a böngésző számára létrehozzon egy HTML kódot. Mindezt úgy, hogy emellett egyetlen sornyi saját javascript futtatását sem támogatja. Nem véletlen, hogy sok összeesküvés-elmélet született a miérteket illetően.

A Google által felügyelt AMP keretrendszert egyáltalán nem fogadta jól az Internet. Szakértők rengeteg kritikát fogalmaztak meg vele szemben, és ezek nagy része idővel igazolást is nyert. Az AMP a nyílt, szabadon hozzáférhető forráskódjai ellenére valójában egy zárt, központosított és a Google döntéseinek végsőkig alárendelt rendszerré vált.

A keresőóriás nem is igyekezett kendőzni a törekvését az új, centralizált web irányában. Az AMP cache létrehozásával lényegében a lehetőséget is elvette a weboldalak tulajdonosaitól, hogy a saját weblapjaik látogatóiról saját forrásból származó információjuk, statisztikájuk legyen.

AMP a kukában

Korlátozások, korlátozások hátán

Ha félretesszük a fentieket, a komoly korlátozások miatt az AMP akkor is inkább problémaforrás, mintsem megoldás. Egy AMP lapon csak olyan eszközöket használhatunk, amelyeket a fejlesztői a rendelkezésünkre bocsátottak. Hiába lenne szükségünk bármi apróságra, ha azt az AMP csapata nem tartotta eléggé fontosnak. Egy AMP oldal tehát pont olyan, mint a házgyárban készült egyen-kocka panellakás. Jó, jó, de azért mégsem az igazi.

A projekt 2016-ban indult. 2019-ig még talán elfogadható volt a sok „egyelőre AMP oldalon nem támogatott” apróbetűs megjegyzés a monetizációs megoldások leírásaiban. No de 2024-ben? Eljutottunk oda, hogy 8 évvel az indulása után még a Google rendszerei sem támogatják teljes mértékben az AMP-t. Nem meglepő, hogy lassan, de biztosan mindenki kihátrált az AMP mögül.

Maradt még egyáltalán előnye az AMP-nek?

Voltak és vannak előnyei az AMP lapoknak, de nem sok ilyet tudok felsorolni, pedig több lap teljes AMP átállását vittem véghez. A SEO blogok által szajkózott dicsőítő szólamokat a „felhasználói élmény” témában az AMP esetén nyugodtan felejtsük el. Az AMP egyetlen komoly haszna az volt SEO szempontból, hogy a keresőmotorok egy ideig kiemelten kezelték ezeket oldalakat. Ma már ez sem igaz rá.

Tény az is, hogy az AMP oldalakon a hirdetések valamivel gyorsabban, kevesebb erőforrást emésztve jelennek meg. Ez azonban a HTML lapokon is elérhető volna. Csak a hirdetési rendszerek fejlesztőit kellene motiválni, hogy a kódjuk ne egy-egy atomerőmű teljesítményének többszörösét eméssze fel ahhoz, hogy 1 sor szöveget és 1 képet a látogatók elé tegyen kattintható formában. Nem hiszem, hogy erre a közeljövőben számíthatunk.

Mi 2023. első negyedévében zártuk le végleg az AMP kérdést, azóta új oldalba már nem implementáltuk ezt a technológiát. Egyszerűen nem éri meg.

Nyugodj békében, AMP!

Legújabb cikkeink