Van kiút a Google márciusi frissítése után?

Visszaút weblapoknak

A Google kereső algoritmusainak márciusi frissítése alaposan megbolygatta a SEO közösséget. Sok webmester hónapok óta érzi úgy, hogy hátrakötött kézzel áll egy boxmeccs közepén. Tágra nyílt szemmel, értetlenül áll a szeptemberi gyomros után, de már kapja is a következő pofont. Van még egyáltalán visszaút?

2023. szeptembere óta rengeteg addig jól működő, értékes tartalmat kínáló oldal veszítette el a keresőkből származó, organikus forgalma nagy részét. Szerény becslések szerint is százezres nagyságrendű az érintett oldalak száma. Számtalan, az alábbihoz hasonló grafikont idéztek már mások, de az alábbi egy saját ügyfelünk Search Console oldaláról származik.

Mik az okok?

Rengeteg spekuláció és összeesküvés-elmélet terjed a SEO közösségben, ezekre nem térnék ki. Próbálok az egyértelműen azonosított tényeknél maradni, és összefoglalni az okokat, amik biztosan közrejátszottak a probléma létrejöttében.

Eddig aloldalak szintjén rangsorolt a kereső

Az egyszerűség kedvéért tegyük fel, volt egy weblapod 100 cikkel. Ezen volt 5 szuper cikked, amit az algoritmusok is kiválóra, tegyük fel 5 pontosra értékeltek. Ezek mellett volt 95 kevésbé jó, amik csak 2 pontot kaptak. A keresők találati listáiban az 5 szuper-cikked jó pozíciót kaphatott, hiszen eddig az aloldalszintű (page) jellemzők befolyásolták leginkább a helyezést. Nos, ez az, ami a 2024. márciusi frissítés után megváltozott.

Mostantól a webhelyek egészét értékelő mutatók határolják az aloldalak rangsorolását is. Azaz a legjobb, eddig 5 pontos oldalad sem teljesíthet jobban, mint a webhelyed átlaga. A fenti példánál maradva, számoljuk ki ezt az átlagot!

(5 x 5 + 95 x 2) / 100 = 2.15 pont

Az 5 szuperjó cikked már nem kerülhet fel a találati listák elejére. Hiszen a kereső teljes webhelyszintű (sitewide) értékelése miatt egyetlen aloldalad sem kaphat többet 2.15 pontnál, ami esetleg csak a találati lista 47. helyén megjelenéshez elegendő.

A kereső algoritmusai persze ennél sokkal bonyolultabbak. A fentivel csak arra akartam rávilágítani, hogy nagyjából mivel jár az, ha egy kereső rangsorolása nem aloldal, hanem webhely szintjén történik.

És ez még csak az egyik azonosított tényező, lássuk a következőt!

Sokkal komolyabb súlyt kaptak egyes mutatók

A kereső nagyon sok mutató alapján rangsorolják az oldalakat, és folyamatosan változik, hogy mely mutatót milyen súllyal veszik figyelembe az algoritmusok. Néhány mutatót a Google tavaly szeptemberi és idén márciusi frissítése az egekig emelt.

  1. A kereső találati listáiban történt kattintások száma.
  2. A felhasználó kattintása és a keresőbe visszatérése között eltelt idő.
  3. A visszatérő felhasználók kattintásai, tehát mennyire szívesen kattintanak újra az adott weblap linkjére a felhasználók.

A fentiek csak kiragadott példák, de már ezekkel is komoly gondok vannak. A kereső üzemeltetőinek az volt a célja, hogy a valós felhasználóktól kapjanak visszajelzést az oldalak minőségéről. Vajon sikerült ez nekik? Talán meglepő, de egyáltalán nem.

A probléma fő oka, hogy ezek a mutatók roppant könnyen befolyásolhatók. Amit pedig befolyásolni lehet, azt befolyásolják is. Szép számmal alapítottak erre vállalkozást a közelmúltban is. Megdöbbentő, hogy ezekkel már a SERP tetején lévő hirdetésekben is szép számmal találkozhatunk. Az alábbi képernyőkép önmagáért beszél.

Mindenkit óva intek attól, hogy ilyen manipulatív szolgáltatást vegyen igénybe. Rövid távon csak átverés szaguk van, de hosszabb távon szinte biztosan helyrehozhatatlan károkat is okoznak.

Mi a megoldás?

Le kell szögeznem, hogy egyelőre nincs első kézből infóm olyan oldalról, amelynek sikerült volna visszatérnie arról a mélypontról, ahová a márciusi frissítés taszította.

Egy rövid listát mégis írnék arról, amit biztosan érdemes megtenni azért, hogy legalább 1-2 frissítési ciklus után javulást remélhessünk.

  1. Növelni kell a keresőben megjelenő oldalaink átkattintási arányát (CTR). A címsorokat érdemes optimalizálni, de a „clickbait” határig nem szabad elmenni. A visszapattanási arányon könnyen elveszítjük azt, amit néhány plusz klikkel kapnánk.
  2. Csökkenteni kell az oldalak visszafordulási arányát. Ezt leginkább azzal érhetjük el, ha a felhasználóknak mielőbb, már az oldal elején értékes tartalmat ígérünk és adunk.
  3. Növelni kell az oldalainkon töltött időt. Az oldal formázásán, tagolásán túl sokat segítenek ebben a hosszú szövegeket megtörő listák, táblázatok, képek és videók.
  4. Egy „noindex” címkével kell ellátni a kevésbé értékes vagy kevésbé jól teljesítő oldalakat. A kevésbé értékesek például a WordPress lapok keresői, címke, archívum és szerzői gyűjtőoldalai.

Gyors megoldás egyiktől sem várható, és ennek sok oka van. A leglényegesebb talán az, hogy egy visszasorolt oldalon már a kevés látogató miatt is csak nagyon-nagyon lassan juthatnak érvényre a felhasználói tevékenységből származtatott mutatók.

Bízom benne, hogy a Google kereső üzemeltetői mihamarabb belátják, hogy hatalmasat hibáztak. Reméljük, hogy a következő frissítések egyikében megoldást is adnak a problémára. Szerencsére vannak biztató jelek ebben az irányban.

Addig is tartsatok ki, és csatlakozzatok a Facebook csoportunkhoz!

Legújabb cikkeink